Program “Electromechanical Automation Systems, Electric Drive and Electromobility”,faculty of Electric Power Engineering and Automatics of “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”

Airbus presents ZEROe fuel cell concept

Airbus has unveiled a new configuration as part of its ZEROe programme that could enable passenger aircraft to fly further than ever before with zero emissions. The so-called ‘pod configuration’ consists of six detachable fuel cell propeller propulsion systems mounted under the wings.

In September, Airbus had given details of new hydrogen-powered aircraft studies. The aircraft manufacturer unveiled three concepts for the world’s first zero-emission commercial aircraft that could enter service by 2035. All of these concepts, code-named ZEROe, rely on hydrogen as the main energy source, but each takes a different approach.

Now Airbus is providing an update on its future programme, showing a new ‘pod’ configuration and saying it is currently conducting studies to assess how scalable such an approach would be for large commercial aircraft, reports electrive.com.

“The ‘pod’ configuration is essentially a distributed fuel cell propulsion system that delivers thrust to the aircraft via six propulsors arranged along the wing,” expresses Matthieu Thomas, chief aircraft architect for the ZEROe programme. “Hydrogen fuel cells have very different design considerations, so we knew we had to come up with a unique approach.”

Each pod is essentially a self-contained propulsion system equipped with an eight-bladed propeller, electric motors, a fuel cell, power electronics, a tank for liquid hydrogen, a cooling system and a suite of assistance devices. “Hydrogen and air are supplied to the fuel cells to generate electric current. Power electronics convert the current to power the electric motors. Thanks to this energy, the motor shaft rotates, thereby turning the propeller,” Airbus said in an accompanying release.

The pods, in turn, can be removed, which the developer calls a “striking feature.” They could be disassembled and reassembled in record time, he said. This, he said, provides a practical and quick solution for maintenance and possibly hydrogen refueling at airports.

 

Airbus says it has applied for a patent for the ‘pod’ configuration, but at the same time warns against expecting too much: “A lot of work still needs to be done to determine whether this configuration could be a suitable solution. For now, it remains one of many exciting technology options Airbus engineers are considering.” Airbus plans to make a decision on which concept will be brought to market in 2025.

Similar posts
  • День відкритих дверей 18 травня 2024 Факультет електроенерготехніки та автоматики запрошує всіх охочих на День відкритих дверей Розмірковуєш, яку спеціальність обрати? Як щодо спеціальності від якої залежить комфорт людства та робота всіх галузей? 141 спеціальність відкриває світ електротехнічних, енергетичних та електромеханічних явищ. Цікавишся, що потрібно зробити, щоб забезпечити стабільне та безперебійне живлення осель, підприємств та промисловості? Або як здійснюється моніторинг роботи [...]
  • Збори трудового колективу кафедри Збори трудового колективу кафедри 1 квітня відбулися збори трудового колективу кафедри автоматизації електромеханічних систем та електропривода Національного технічного університету Украіни “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”. На зборах висунуто та обговорено кандидатури до участі у конкурсі на посаду ректора університету. За результатами таємного голосування висунуто для участі у конкурсі на посаду ректора Національного технічного університету [...]
  • Інженерний тиждень “KPISchool&#... Інженерний тиждень “KPISchool” на кафедрі АЕМС ЕП Викладачі кафедри АЕМС-ЕП взяли активну участь у Інженерному тижні “KPISchool”, який традиційно проводиться протягом весняних канікул для учнів 8-11 класів. Заняття відбулося 25 березня 2024 року за темою “Електромобілі, роботи та 3D-принтери: будова і функціонування”. Асистент Ганна Землянухіна ознайомила учнів з конструкцією і принципом роботи демонстраційного робота та [...]
  • Участь у Другому міжнародному воркшоп... Участь у Другому міжнародному воркшопі «Advances in Civil Aviation Systems Development» 26 березня 2024 доц. кафедри автоматизації електромеханічних систем та електроприводу НТУУ “КПІ імені Ігоря Сікорського” Волянський Р.С. прийняв участь у Другому міжнародному воркшопі «Advances in Civil Aviation Systems Development» (http://www.ans.nau.edu.ua/acasd/), який було організованому на базі Факультету аеронавігації, електроніки та телекомунікацій НАУ. Доповідь “MODIFIED CHUA’S [...]
  • Перелік освітніх компонентів, підгото... Перелік освітніх компонентів, підготовка за якими у другому семестрі 2023-2024 н.р. буде здійснюватися в очному режимі Шановні здобувачі та колеги, у вкладеному файлі знаходиться інформація щодо освітніх компонентів, за якими кафедра автоматизації електромеханічних систем та електроприводу у другому семестрі 2023-2024 н.р. планує здійснювати практичну підготовку з окремих видів занять в очному [...]

Statistics



As result of 1 semester

2022/2023 academic year


Total students: 137,
on the budget: 130.

Announcement




Center for International Education