Програма “Green Deal”: майбутнє спеціалізації «Електромеханічні системи автоматизації, електропривод та електромобільність» в розбудові нової економіки Європи і України
Написати цю коротку статтю мене надихнуло розуміння перспектив розвитку спеціалізації «Електромеханічні системи автоматизації, електропривод та електромобільність» кафедри «Автоматизація електромеханічних систем та електропривод».
Програма “Green Deal”, проголошена Євросоюзом наприкінці 2019 року, перекладається як «Зелений пакт для Європи» або «Європейський зелений курс» [1]. Ця програма безумовно є найбільшим в історії проектом перебудови економіки Європи, а саме її декарбонізації протягом наступних 30 років. Термін «декарбонізація» передбачає відмову від використання традиційного палива (вугілля, нафта, газ) з метою перетворення європейського континенту в перший кліматично нейтральний, за рахунок використання альтернативних джерел енергії, в першу чергу, енергії вітру, сонячної енергії, «зеленого» водню та ін.
Бюджет “Green Deal” складає приблизно 1 трильйон євро [2], який буде розподілений між декількома програмами. В першу чергу, напрями перебудови економіки Європи передбачається реалізувати в рамках програми «Horizon Europe», яка є продовженням діючої програми «Horizon 2020».
Профіль підготовки фахівців і науковий напрям кафедри співпадає з 5-тьма з 11-ти областей діяльності, які сформовано у “Green Deal”, як показано на рисунку.
В головній концептуальній лінії цієї програми під назвою “«Зелена» генерація електричної енергії, її передача і накопичення, ефективне використання” роль електроприводу є принциповою, оскільки до 40 % (в промисловості до 60 %) усієї генерованої в світі електроенергії перетворюється в механічну роботу за допомогою електроприводів. Тому ефективність як електроприводів, так і систем автоматизації технологічних процесів і установок, які реалізовано на їхній основі, глобально впливають на досягнення цілей, які сформовано в “Green Deal”, кінцевою метою якої є підвищення якості життя європейців.
Важливо також відмітити, що сучасні вітрогенератори використовують в якості генеруючої системи структури електроприводів в генераторному режимі, які регулюють характеристики вітряної турбіни.
Одна з принципових областей програми, а саме «інтелектуальна» мобільність, базується на відмові від використання двигунів внутрішнього згоряння і перехід до електричних транспортних засобів (електромобілів, електробусів, електричних вантажівок, в майбутньому регіональних електролітаків, тощо), тягова система яких виконана на основі регульованих електроприводів. Передбачається, що перехід до повністю електричного транспорту відбудеться уже впродовж наступних 10-ти років. З точки зору розвитку електроприводів електричних транспортних засобів, важливою є їхня взаємодія з автономними джерелами живлення на основі акумуляторів, суперконденсаторів та водневих паливних елементів. Програмою “Green Deal” передбачено створення промислових установок для отримання «зеленого» водню шляхом електролізу, використовуючи для цього електроенергію відновлювальних джерел. Високо ймовірно, що в майбутньому цей шлях накопичення і зберігання енергії буде розглядатися як головний.
Ознайомитися з головними напрямками програми “Green Deal” можна за посиланням [3].
Представник України в програмному комітеті
«Розумний, екологічно чистий та інтегрований транспорт»
рамкової програми Європейського союзу з досліджень
та інновацій «Horizon 2020», завідувач кафедри
автоматизації електромеханічних систем
та електроприводу, д.т.н. проф. С.М. Пересада