Назва навчальної дисципліни (освітнього компоненту) | Ідентифікація, спостереження, адаптивне керування в електромеханічних системах |
НПП, що забезпечують викладання | Пересада С. М. |
Контактні телефони та посилання на соціальні мережі НПП | Вказані в кампусі |
Короткий опис дисципліни (програмні цілі) | Предметом дисципліни «Ідентифікація, спостереження, адаптивне керування в електромеханічних системах» є вивчення основ теорії адаптивного та робастного керування, застосування її методів для побудови сучасних електроприводів і електромеханічних систем. Курс включає вивчення принципів і алгоритмів ідентифікації параметрів електромеханічних систем, їх автоматичного само налаштування, оцінювання невимірюваних координат за допомогою спостерігачів для побудови бездавачевих систем електроприводу ( без вимірювання механічних та інших координат) і систем керування технологічними об’єктами. Принциповим є розгляд концептуальних питань розробки систем адаптивного і робастного керування на конкретних прикладах електроприводів змінного струму з синхронними і асинхронними електродвигунами, повномасштабного дослідження їх властивостей шляхом моделювання на основі розробленої моделюючої платформи. |
Форми та технології навчання | Classroom.google, meet.google, telegram. |
Посилання на робочу програму (силабус) та РСО | Вказані в кампусі |
Посилання на ресурс, де розміщені навчальні матеріали | Надається викладачем через Telegram канал групи |
ВСТУП
Системи адаптивного і робастного керування. Передові методи керування електромеханічними об’єктами забезпечують добру ефективність регулювання координат лише при відомих значеннях певних параметрів математичної моделі об’єкту. Проте параметри реальних об’єктів, такі як активні опори обмоток електричних машин, частота електричної мережі тощо на практиці можуть змінюватися у досить широких межах. Це призводить до погіршення показників якості керування, а отже до зниження ефективності системи в цілому.
Серед засобів для протистояння цьому негативному явищу є застосування робастних (грубих) до варіацій певного параметру алгоритмів керування, а також застосування адаптивних алгоритмів – таких, що пристосовуються до змін параметру.
Також існує проблема незмірності деяких фізичних величин як електромеханічний момент на валу двигуна, потокозчеплення або магнітні потоки в електричних машинах, що є ключовими для якісного керування об’єктом. Цю проблему допомагають вирішити адаптивні спостерігачі стану системи, що синтезуються на основі математичного опису об’єкту.
Загальна характеристика кредитного модуля “ Системи адаптивного і робастного керування ”
Метою кредитного модуля є формування у студентів наступних здатностей:
- досліджувати стійкість нелінійних електромеханічних об’єктів;
- досліджувати властивості робастності алгоритмів керування до змін параметрів об’єкту;
- проектувати робастифіковані та адаптивні регулятори;
- проектувати спостерігачі стану об’єкту.
Основні завдання кредитного модуля. Після засвоєння кредитного модуля студенти мають продемонструвати такі результати навчання (згідно рекомендацій до розроблення освітніх програм):
знання:
- основних лем та теорем сучасної теорії стійкості;
- типів збурень, що можуть діяти на об’єкт;
- математичного опису типових нелінійностей;
- методів дослідження стійкості нелінійних об’єктів;
- методів синтезу робастних та адаптивних алгоритмів керування;
- методів синтезу спостерігачів стану об’єкту;
уміння:
- досліджувати стійкість нелінійних систем;
- синтезувати регулятори за методом лінеаризуючого зворотного зв’язку та за допомогою другого методу Ляпунова;
- синтезувати робастні алгоритми керування нелінійними об’єктами;
- синтезувати адаптивні алгоритми керування нелінійними об’єктами;
- синтезувати спостерігачі стану об’єкту повного та зниженого порядку.
На наступному курсі магістри наукового спрямування вивчають дисципліну “Теорія адаптивного та робастного керування“, що є прямим продовженням даного курсу.