ОП “Електромеханічні системи автоматизації, електропривод та електромобільність”, факультет електроенерготехніки та автоматики "КПІ ім. Ігоря Сікорського"

Історія становлення потягів на магнітній подушці

ПОТЯГИ НА МАГНІТНОЇ ПОДУШЦІ – ТРАНСПОРТ МАЙБУТНЬОГО

Потяги на магнітній подушці, Maglev (від слів «magnetic levitation») – найшвидший вид наземного громадського транспорту. І хоча в комерційну експлуатацію поки введено всього декілька таких систем, дослідження і випробування прототипів магнітних поїздів проводяться в різних країнах. Як розвивалася технологія магнітної левітації і що чекає її в найближчому майбутньому ви дізнаєтеся з цієї статті [1, 2].

ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ

Перші сторінки історії Maglev заповнені рядами патентів, отриманих на початку XX століття в різних країнах. Ще в 1902 році патент на конструкцію поїзда, оснащеного лінійним двигуном, отримав німецький винахідник Альфред Зейден. А вже через чотири роки Франклін Скотт Сміт розробив ранній прототип поїзда на електромагнітному підвісі. Трохи пізніше, в період з 1937 року по 1941 рік, ще кілько патентів, що відносяться до потягів, оснащеним лінійними електродвигунами, отримав німецький інженер Герман Кемпер.

В кінці 1960-х років дослідники перейшли від слова до діла. Британському інженеру Еріку Лейтвейту, якого багато хто називає «батьком Maglevа», вдалося розробити перший робочий повнорозмірний прототип лінійного асинхронного двигуна.

Прототип вагону з лінійним двигуном RTV 31 (проект Tracked Hovercraft)

У 1979 році з’явився перший в світі прототип поїзда на магнітній подушці, ліцензований для надання послуг з перевезення пасажирів – Transrapid 05. Випробувальний трек довжиною 908 м був побудований в Гамбурзі і представлений в ході виставки IVA 79. Інтерес до проекту виявився настільки великий, що Transrapid 05 вдалося успішно пропрацювати ще три місяці після закінчення виставки і перевезти в цілому близько 50 тис. пасажирів. Максимальна швидкість цього поїзда становила 75 км/год.

Система Transrapid 05 на виставці IVA 79

Перший комерційний магнітоплан з’явився в 1984 році в Бірмінгемі, Англія. Залізнична лінія на магнітному підвісі з’єднувала термінал міжнародного аеропорту Бірмінгема і розташовану поруч залізничну станцію. Вона успішно пропрацювала з 1984 по 1995 рік. Протяжність лінії становила всього 600 м, а висота, на яку потяг з лінійним асинхронним двигуном піднімався над полотном дороги – 15 міліметрів. У 2003 році на її місці була побудована система пасажирських перевезень AirRail Link на базі технології Cable Liner.

У 1980-х роках до розробки і реалізації проектів по створенню високошвидкісних поїздів на магнітній подушці приступили не тільки в Англії і Німеччині, а й в Японії, Кореї, Китаї і США.

Детальніше читайте в повнотекстовій статті на нашому сайті в розділі “Цікаве в науці та техніці”.

ДЖЕРЕЛА 

  1. Скрипин В. Поезда на магнитной подушке – транспорт, способный изменить мир. URL: https://itc.ua/articles/poezda-na-magnitnoy-podushke-transport-sposobnyiy-izmenit-mir/
  2. Теряєв В.І, Ліберт Н.Є. Монорейки КПІ: історія магнітного польоту. Київський політехнік. Газета НТУУ КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2018. № 3 (3219). С. 6-7. URL: https://kpi.ua/monorail
Similar posts
  • Інженерний тиждень у КПІ ім. Ігоря Сі... Відкрий світ енергетики та автоматики разом із ФЕА! Тема зустрічі: Режими роботи енергосистеми в контексті стабілізаційних відключень Дата: 8 січня 2025 року Починаємо з 10:00 Місце: 20 корпус КПІ ім. Ігоря Сікорського Що буде цікаве саме тобі? Experimentarium – відчуй себе інженером на практиці: Чи можна побачити електроенергію? Дізнаєшся на власні очі! Що відбувається з [...]
  • Нагорода нашому викладачеві Нагорода нашому викладачеві Доцент нашої кафедри Пушкар Микола Васильович – заступник декана ФЕА з навчально-виховної роботи нагороджений Подякою Міністерства освіти і науки України за ініціативу та наполегливість, високий професіоналізм, сумлінне виконання службових обов’язків та вагомий особистий внесок у розвиток сфери освіти і науки України. Нагороду Миколі Васильовичу було вручено ректором КПІ ім. Ігоря Сікорського Мельниченком [...]
  • Завершився цикл семінарів від Siemens Завершився цикл семінарів від Siemens В рамках співпраці кафедри автоматизації електромеханічних систем та електроприводу з компанією SIEMENS FT завершився черговий цикл з восьми семінарів на тему «Розробка сучасних промислових модулів і програмованих логічних контролерів». До прослуховування семінарів залучилися 26 здобувачів всіх трьох рівнів вищої освіти, від першого (бакалаврського) до третього (освітньо-наукового). Наразі цих всіх здобувачів [...]
  • Передові виробництва співпрацюють з К... Передові виробництва співпрацюють з КПІ Поглиблення співпраці між академічною спільнотою та виробничим сектором, поєднання освіти та індустрії для підготовки нової генерації інженерів сприяє їх майбутньому працевлаштуванню на сучасних виробництвах з можливістю подальшого навчання та розвитку, з гідною платнею й широкими кар’єрними перспективами. У рамках стратегічного партнерства між Національним технічним університетом України «Київський політехнічний інститут імені [...]
  • Як броварська компанія перетворює тро... Як броварська компанія перетворює тролейбуси на повербанки. Нещодавно броварська компанія «Політехносервіс» представила тролейбус, на який можна встановити водневу систему. Такий транспорт може працювати автономно, без потреби в контактній мережі, використовуючи водень для вироблення електроенергії. Єдиним викидом транспорту є вода, що робить його екологічно безпечним. Це не єдина технологічна розробка компанії з Київщини, яка займається виготовленням [...]

Статистика



За результатами 1 семестру

2022/2023 навчального року


Всього навчається: 137,
з них на бюджеті: 130.

Партнери

Центр міжнародної освіти